آزمايشگاه تحقيقاتي ترميم ضايعات اعصاب محيطي

 مدیر آزمایشگاه: مرتضی بهنام رسولی

دکتری: علوم اعصاب و استريولوژي از لیورپول انگلستان (1366_1369)

استاد گروه زیست شناسی، دانشکده علوم پایه

 

 

برنامه پژوهشی:

 

چشم انداز 5 ساله آزمایشگاه:

 

تهيه داربست‌هاي طبيعي و مصنوعي، مقايسه زيست‌پذيري داربست‌ها و قابلیت مانايي سلول‌هاي بنيادي كاشته شده بر روي آن‌ها با رويكردهاي تلفيق دارويي و القاي الكتريكي، و ارزيابي ميزان بازيابي قابليت‌هاي حسي و حركتي در مدل حیوانی ضايعات اعصاب محيطي.

 

چشم انداز 10 ساله آزمایشگاه:

 

تهیه داربست‌های سلول زدایی شده از اعصاب محیطی، كاشت سلول‌هاي بنيادي بر روي آنها  و پيوند داربست‌هاي سلول‌دار شده به اعصاب محيطي ضايعه ديده بصورت پيوند اتوگرافت،  آلوگرافت  و گزنوگرافت.

 

در اين آزمايشگاه، طرح‌هاي پژوهشي در جهت نوآوري، بهينه‌سازي، تكميل، و توسعه روش‌های ترميم ضايعات اعصاب محيطي و بازیابی عملکردی اندام‌هاي متاثر از ضايعات عصبي هدف گذاري مي شوند. در اين رابطه، رویکرد اصلی بر روش های مهندسی بافت، به منظور تهیه داربست‌های سلول زدایی شده، كاشت سلول‌هاي بنيادي بر روي آنها، جراحي و پيوند داربست‌هاي تهيه شده در مدل‌هاي جانوري  با تلفيق دارويي و بكارگيري ميدان‌هاي الكتريكي القايي، و سرانجام ارزيابي ميزان بازيابي عملكردي، بصورت  فيزيولوژيكي و رفتاري، استوار است. بدین منظور تلاش مي شود: 1- با بهينه‌سازي روش های سلول زدایی، داربست‌هایی تهيه شوند تا حداقل تغييرات ساختاري در ماتريكس خارج سلولي آنها بوجود آمده باشد و 2- با استفاده از شيوه‌هاي فارماكولوژيكي و كاربرد القاگرهاي زيستي، مانايي سلول‌هاي بنيادي كاشته شده بر روي داربست‌ها را افزايش و آنها را به مسير تمايزي دلخواه هدايت كرد.

 

 

دانشجویان دکتری:

  • آرش عبدالملکی (کارشناس ارشد فیزیولوژی)

دانشجوی دکتری  فیزیولوژی جانوری

 

  • محمدباقر غیور (کارشناس ارشد فیزیولوژی)

دانشجوی دکتری  فیزیولوژی جانوری

 

  • رحمت الله پرندین (کارشناس ارشد فیزیولوژی)

دانشجوی دکتری  فیزیولوژی جانوری

 

  • لیلا وفادار قاسمی (کارشناس ارشد فیزیولوژی)

دانشجوی دکتری  فیزیولوژی جانوری

 

  • مریم موسوی نژاد مقدم (کارشناس ارشد فیزیولوژی)

دانشجوی دکتری  فیزیولوژی جانوری

 

 

محققین همکار:

  • سمیه محمدی (کارشناس زیست شناسی)

دانشجوی کارشناسی ارشد  فیزیولوژی جانوری